Home » Over Liefdesdenken » Licht Leven » Aanwezig Zijn

Aanwezig Zijn

Stoppen met denken, lukt dit jou? Misschien even. Misschien wat langer. Maar gedachten zullen er altijd zijn. Ze komen. En ze gaan. Het gaat zo snel dat je slechts een fractie van je gedachten ook bewust kunt waarnemen en ervaren. En de gedachten die jij waarneemt of ervaart zijn vaak dezelfde. Omdat je die waarheid geeft. Jij bepaalt welke gedachten je wilt geloven. Het lijkt anders. Het lijkt alsof je hier geen controle over hebt. En dat klopt ergens ook. Want wat je bent gaan geloven zijn conclusies, beslissingen die je hebt genomen. Vaak vanuit ervaringen uit het verleden. Stel je voor dat je als kind veel schommelde. En op een zeker moment, uit de schommel viel. Sindsdien schommel je niet meer. Omdat je het risico kent. Je ontwijkt deze ervaring nu uit angst dat wat in het verleden gebeurde zich mogelijk zal herhalen.

Karma 

Zo heeft de ene persoon meer negatieve gedachte patronen in zichzelf dan de andere. We hebben ieder onze unieke ervaringen. Je zou dit ook karma kunnen noemen. Wat doe je nu als je merkt dat je vooral veel negatieve (angst) gedachten aandacht geeft? Dan zul je je niet goed voelen. Misschien wel ongelukkig. Jouw uit-straling trekt aan wat je denkt. Dus wellicht zal je in de wereld de bevestiging vinden van de gedachten die je waarde hebt gegeven. En daar heb je dan last van.

Aandacht wegtrekken van de herrie in je hoofd

Ieder moment kan wat anders van je vragen. Om de gedachte patronen te doorbreken. Soms zijn deze zo heftig, dat je maar een ding kunt doen: Jouw aandacht wegtrekken van de herrie in je hoofd. En deze richten op iets anders. Je kunt bijvoorbeeld heel bewust de afwas doen. En met je aandacht bij iedere handeling zijn. Dit noemen we ook wel 'Mindfullness'. Of een stuk gaan wandelen en onze aandacht richten op iedere stap die we nemen. Of de geluiden en omgeving. Het brengt directe verlichting. En is tegelijk ook een oefening in aandachtscontrole. Jij bepaalt. Je bent geen slachtoffer meer van jouw denken. Want iedere keer dat je aandacht terug gaat naar de Angstgedachten, kun je kiezen. Wil je hier jouw aandacht op blijven richten? Of kies je toch liever om terug aanwezig te zijn? In dit moment. Want in aanwezigheid van dit moment, zijn er geen problemen. Er is, wat er is. Onvoorwaardelijke acceptatie. 

Is dit een ontkenning van de gedachten in jou?

Is het toch niet belangrijk om die ook aandacht te geven? Dat bepaal jezelf. Zodra je jouw aandacht verlegt van jouw denken naar dit moment ben je vrij. En vanuit dit 0-punt heb je vrije aandacht om je leven vorm te geven zoals je wilt.